Wednesday, November 3, 2010

Pengenalan Dadah


Pengenalan Dadah
Ahli perubatan menggunakan sebatian kimia tertentu untuk mendiagnos, menghalang atau merawat pelbagai jenis penyakit. Sebatian yang digunakan oleh mereka ini dikenali sebagai dadah. Istilah yang lebih saintifik untuknya ialah farmaceutikal.
Sejak dari zaman dahulu lagi, terapat beberapa penemuan seperti penulisan atau hiroglifik Mesir yang mencatatkan bebarapa rujukan rujukan yang menggunakan dadah yang telah dicadangkan untuk digunakan sebagai pelbagai ubatan untuk menyembuhkan penyakit. Namun sehingga kurun ke 20, hanya terdapat beberapa sahaja dadah yang disebutkan tadi atau digunakan yang benar benar terbukti berkesan. Dadah dadah ini didapati berkesan berdasarkan penemuan sefara pemerhatian yang diperolehi secara tidak sengaja ataupun kebetulan. Penemuan secara kebetulan ini telah berjaya menunjukkan beberapa unsur unsur tumbuhan boleh mengurangkan kesakitan atau membantu bagi merawat penyakit. Sebagai contohnya, pada tahun 1776, seorang ahli botani dan juga ahli perubatan berbangsa British, William Withering telah mendapati bahawa the herba yang dibuat oleh seorang petani wanita yang tua adalah terbukti efektif untuk merawat penyakit badan yang menjadi bengkak akibat dipenuhi oleh air atau lebihan air yang berada di dalam tisu .
Penyakit ini dikenali sebagai dropsy. Penyakit ini adalah berpunca akibat ketidakupayaan jantung untuk mengepam sepenuhnya dengan kuat. William bagaimanapun telah mendapati bahawa satu kandungan di dalam the tersebut iaitu daun tumbuhan foxglove telah berjaya menguatkan lagi kemampuan jantung untuk mengepam. Dadah yang dibuat daripada tumbuhan foxglove untuk menguatkan lagi kekuatan jantung untuk mengepam ini kemudiannya dikenali sebagaidigitalis.
Pencarian dadah melalui penemuan penemuan mahupun penemuan secara kebetulan telah banyak melahirkan ubatan serta vaksin yang baru. Sehinggalah pada abad ke 20, barulah ahli perubatan dapat mencipta dadah dengan menggunakan kaedah baru yang lebih berkesan untuk merawat pelbagai penyakit yang menjangkiti manusia. Bagi menghasilkan dadah yang betul betul berkesan, maka adalah perlu untuk memahami dengan lebih mendalam mengenai fungsi fungsi badan, bagaimana badan bekerja, mengapa penyakit terjadi dan kenapa dan bagaimana bahan kimia bertindak di dalam badan. Bidan kajian dan penyelidikan ini dipanggilfarmakologi.

1 comment: