Wednesday, November 3, 2010

Reaksi Terhadap Dadah


Reaksi Terhadap Dadah
Untuk sesebuah bahan kimia dianggap sebagai dadah, ia mesti mempunyai kemampuan untuk mempengaruhi cara bagaimana badan bekerja untuk menjadi aktif secara biologi. Tiada bahan bahan yang mempunyai kekuatan untuk melakukannya didapati selamat secukupnya, dan dadah hanya diperakui selepas ianya terbukti selamat digunakan seperti yang diarahkan serta kebaikan yang diperolehi akibat daripada penggunaan dadah tersebut adalah lebih besar daripada risiko yang boleh dihadapi oleh pesakit. Namun, terdapat juga dadah yang amat bahaya yang diperakui untuk digunakan kerana ianya diperlukan untuk merawat pesakit yang mengalai kesakitan yang serius.
Digitalis, yang menyebabkan otot jantung untuk menguncup, adalah merupakan dadah yang cukup merbahaya, tetapi para doktor dibenarkan untuk menggunakannya kerana ianya penting untuk merawat pesakit yang mempunyai masalah otot jantung. Dadah yang mujarab seperti digitalis ini mungkin tidak akan mendapat perakuan untuk merawat kesakitan minor seperti keletihan sementara kerana risiko yang akan diterima oleh pesakit akan lebih besar.
Ramai orang menderita kesakitan akibat penggunaan dadah walaupun mereka telah mengikuti arahan arahan penggunaan tersebut dengan baik. Populasi manusia, tidak seperti serangga atau semut dan lebah, kerana mempunyai pelbagai cariasi genetik yang hebat. Dadah diuji ke atas beribu ribu manusia. Apabila diuji keatas orang yang berlainan, terdapat sesetengan orang yang tidak bertindakbalas seperti yang dijangkakan setelah mereka menggunakan dadah tersebut. Seseorang yang mempunyai tindakbalas idiosyncratic terhadap ubat penenang (sedative) tertentu, sebagai contohnya, mungkin akan mengalami keadaan yang menyeronokkan berbanding keadaan rehat. Orang lain pula mungkin berada di dalam keadaan hypersensitif, atau sensitif yang ekstrem atau mungkin mengalami reaksi yang teruk akibat alergi apabila menggunakan ubat yang sama.
Seseorang pesakit mungkin akan memerlukan ubat berasaskan dadah berulang ulang kali untuk mendapatkan hasil yang mereka inginkan. Ini bermaksud dos dalam kuantiti yang lebih besar diperlukan untuk menghasilkan kesan therapeutik yang diperlukan.Sifat tolerance atau memerlukan ubat yang sama berulang ulang kali mungkin kelamaannya akan menjadi kebiasaan yang mana seseorang pesakit akan mengalami keadaan ketagihan. Ketagihan akan mengakibatkan gangguan psikologi dan fizikal yang teruk apabila dadah itu tidak diambil dengan betul. Morfin, Kokain dan Benzedrine adalah dadah yang membentuk tabiat ketagihan.
Dadah juga selalunya dikaitkan dengan kesan sampingan yang tidak diingini. Ia selalunya mengakibatkan ketidakselesaan tetapi yang kecil sahaja seperti keadaan ruam, pening kepala dan mengantuk. Sesetengah dadah mempunyai kesan sampingan yang serius. Ini termasuklah kesan berbalik yang mengancam nyawa. Sebagai contohnya, dadah yang dikenali sebagai Thalidomide pernah dahulunya dianggap sebagai dadah dari jenis penenang yang paling selamat pernah dibangunkan oleh para saintis. Walaupun begitu, beribu ribu wanita di United Kingdom yang mengambil dadah ini semasa mengandung, melahirkan anak yang mengalami kecacatan yang serius. Kesan berbalik juga didapati berpunca daripada campuran dadah. Oleh itu, pengambilan aspirin yang boleh mengurangkan kesakitan pening kepala, akan menjadi lebih merbahaya sekiranya seseorang mengambil dadah yang berlainan untuk mengurangkan kesakitan yang sama seperti heparain atau dicumarol.

1 comment:

  1. Cision - Terminator Steel vs Titanium (T-80)
    The Cision - Terminator titanium bar stock Steel vs Titanium titanium iphone case (T-80) features the same cast as the titanium sheets original, but with a stainless steel plate with metal plates. titanium frames The plates are revlon titanium max edition in two

    ReplyDelete