Wednesday, November 3, 2010

Penyelidikan secara Biologi


Penyelidikan secara Biologi
Sesetengah bahan yang dihasilkan daripada sumber haiwan dan digunakan sebagai dadah tidak diperolehi daripada haiwan yang telah mati. Sebaliknya, bahan bahan tersebut diperolehi secara biologi. Ia dihasilkan daripada badan haiwan yang masih hidup. Toksid Tetanus, yang mana digunakan untuk mengimunisasi pesakit terhadap tetanus atau kancing gigi diperolehi secara biologi. Ia dibuat secara biologi melalui kaedah yang berikut :
Kuantiti kecil organisma tetanus disuntik ke dalam kuda. Organisma tetanus akan menghasilkan toksin tetanus di dalam badan haiwan tersebut. Satu sampel darah kuda tersebut diambil. Toksin tetanus di dalam kandungan darah akan dirawat secara kimia untuk menhasilkannya secara tidak membahayakan. Namunm, toksin yang tidak beracun ini atau toksid akan mengekanlkan keupayaan untuk mengstimulasi di dalam darah serta membentuk antibodi yang digunakan bagi menangkis penyakit toksin tetanus . Oleh itu, ia akan disuntik ke dalam badan pesakit untuk mengimunisasikan pesakit tersebut daripada wabak tetanus.
Penyelidikan secara sintetik
Berbagai dadah sintetik tidak diduplikasikan daripada sumber semulajadi. Semenjak penciptaan dadah daripada penemuan secara kebetulan atau tidak sengaja, sains kini berkeupayaan untuk menghasilkan dadah baru yang tidak ditemui daripada bahan semulajadi.
Satu cara bagaimana dadah baru direkacipta ialah dengan mengubah suai struktur molekul bahan dadah yang lain. Dadah yang diubahsuai itu, yang dipanggil sebagai analog adalah lebih efektif, menyebabkan kesan sampingan yang kurang dan boleh disediakan secara murah daripada dadah dari jenis biasa. Oleh itu, untuk memusnahkan kesan sampingan yang serius akibat kortison, serta meningkatkan potensinya, saintis mengubahsuai struktur molekul dadah tersebut untuk mendapatkan prenisone, hydrocortisone dan beberapa analog yang lain. Pemanipulasian molekul ini merupakan kaedah yang penting bagi penghasilan dadah yang baru. Selain itu, terdapat juga kedah lain untuk mencipta ubat baru.
Teknik yang baru dibangunkan ini membabitkan pengubahan kod genetik sesuatu bakteria yang kemudiannya dijual dalam bentuk dadah yang halus. Kaedah ini membolehkan bakteria melakukan tugas yang lebih berkesan daripada bakteria biasa. Contohnya seperti membuat hormon pertumbuhan manusia, insulin atau hormon untuk otak manusia, somatostatin.
Bagaimana Dadah Bertindak
Dadah bertindak dengan mengubah tingkahlaku beberapa sel di dalam badan. Walaupun ramai orang hanya bercakap mengenai kesan dadah, apa yang sebenarnya dapat diperhatikan ialah perubahan di dalam cara badan bekerja. Sebagai contohnya, aspirin tidak dengan sendirinya mengurangkan demam. Tetapi, ia secara sementara mempengaruhi sel saraf di dalam otak yang mengawal suhu badan. Perubahan yang dilakukan disini merangkumi dorongan serta tekanan ke atas tindakan sesebuah sel atau tisu.Dadah yang bertindak dengan cara ini dipanggil ejen pharmacodynamic. Cara yang satu lagi ialah dadah yang bertindak untuk memusnahkan atau memperlahan pertumbuhan wabak penyakit tanpa mempengaruhi sel normal badan. Dadah yang bertindak seperti penisilin, streptomycin, tetracyline dan dadah sulka adalah merupakan ejen chemoutherapeutic.

No comments:

Post a Comment